Соңғы жаңарту

(Өзгертілген уақыты 1 ай бұрын)
Христиан дінінің миссионерлік қызметінің сахналық көрінісі

Түйіндеме. Бұл мақалада миссионерлік қызмет туралы, христиан дінінің миссионерлік әдіс ретінде қолданған сахналық көріністері, ортағасырлық театрдағы христиан дінінің көрінісі туралы баяндалады.

Резюме. В этой статье рассказывается о миссионерской деятельности, о сценах, которые христианство использовало в качестве миссионерского метода, о проявлениях христианства в средневековом театре.

Abstract. This article tells about missionary activity, about the scenes that Christianity used as a missionary method, about the manifestations of Christianity in the medieval theater.

Түйін сөздер: Театр, сахна, христиан, шіркеу, миссионерлік, экран, пьеса,католик

Миссионерлік қызмет-діни тәжірибенің маңызды құрамдас бөліктерінің бірі, ол сенімнің таралуына және діни нанымдарды уағыздауға бағытталған. Ол әртүрлі формада болуы мүмкін және кейде сахналық өрнек элементтерін қамтиды. Діннің миссионерлік қызметінің сахналық көрінісі-аудиториямен назар аудару және қарым-қатынас жасау үшін театрлық әдістерді қолдану болып табылады. Бұл спектакльдер, драмалық көріністер, музыкалық және би қойылымдарын қоюды, сондай-ақ әртүрлі визуалды эффектілерді пайдалануды қамтиды. Миссионерлік қызметтің сахналық көрінісінің негізгі мақсаттарының бірі-көрермендер үшін эмоционалды және есте қаларлық тәжірибе жасау. Көбінесе миссионерлер драмалық көріністерді қасиетті мәтіндердегі оқиғаларды жеткізу және олардың діни сенімдеріне назар аудару үшін пайдаланады. Олар жарқын және есте қаларлық көрініс жасау үшін дауысты өзгерту, қимылдар, мимика және костюмдер сияқты әртүрлі сахналық әдістерді қолдана алады. Сахналық өрнек діннің құндылықтары мен принциптеріне баса назар аудару үшін де қолданыла алады. Мысалы, би қойылымдары немесе музыкалық нөмірлер арқылы бейбітшілік, махаббат және қайырымдылық идеяларын – көптеген діндердің негізгі принциптерін жеткізуге болады. Бұл миссионерлерге сөзбен уағыздауға ғана емес, сонымен қатар адамдардың эмоционалды жағына жүгінуге мүмкіндік береді, бұл жаңа адамдарды тартудың тиімді әдісі деп айтсақ болады. Алайда, миссионерлік қызметтің сахналық көрінісі белгілі бір қайшылықтар мен сындарды тудырады. Кейбіреулер театр техникасы мен эффектілерін қолдану аудиторияның эмоцияларына манипуляция мен механикалық әсер етудің бір түрі болуы мүмкін деп санайды. Олар сенім сахналық шоудың әсеріне емес, ақыл мен ішкі сенімге негізделуі керек деп санайды. Өздеріңіз білетіндей, протестантизм басынан бастап театр өнеріне "құдайсыз және ұятсыз ерік-жігердің оқушысы"ретінде қарсы болды [1,819б.]. Англияда 1590 жылдардың ортасына қарай католицизмді моральдық құлдырау деп айыптаған Пресвитериандар елдің қоғамдық-саяси өміріне айтарлықтай әсер ете бастады: олар католиктік Испаниямен сауда жасауға, демалыс күндері жәрмеңкелер өткізуге және театр қойылымдарына тыйым салуға тырысты. Театрдан бас тартқан кезде протестанттар жұмбақ қойылымдарға тыйым салуға дейін барды, бұл оларда күпірлік бар екенін көрсетті. Егер Лютер алаңдағы спектакльдердің азғындығына ашуланып, жұмбақты тақуалық мақсатта қолдануды ұсынса, онда Кальвин театр қойылымдарын Женевадан толығымен қуып жіберді.  Дегенмен, діннің миссионерлік қызметінің сахналық көрінісі аудиторияның қызығушылығын арттыру және сақтау тәсілдерінің бірі болып табылады. Бұл діни нанымдар мен құндылықтарды жеткізудің тиімді құралы бола алады, әсіресе қазіргі заманғы ақпараттық қанықтылық пен әртүрлі нанымдар арасындағы бәсекелестік жағдайында болды. 

Қасиетті шейіт Киприан, Карфаген епископы III ғасырдың ортасында "шоулар туралы кітап" (liber de spectaculis) атты эссе жазды. Онда, VI тарауда ол сахнада не көрсетілгенін сипаттайды: зинақорлардың плутниі, әйелдердің ұятсыздығы, ұятсыз анекдоттар, лас ілгіштер туралы болды. [2, б.814.] Сахналық көрініс арқылы миссионерлік әдісті жақсы жүргізе білген-христиан дінін айтсақ болады.  Христиан дінінде Құдайға деген сенім мен ғибадатты білдіру үшін қолданылатын әртүрлі сахналық және экрандық формалар бар. Олардың кейбіреулері мыналарды қамтиды:

1. Шіркеу қызметтері: шіркеу қызметтері христиандықтың сахналық көрінісінің негізгі түрі болып табылады. Оларға жазбаларды оқу, дұға ету, уағыздау және Әнұран айту кіреді. Шіркеу қызметтері шіркеулерде немесе басқа ғибадат орындарында өткізіледі.

2. Сакраменттер: Сакраменттер-бұл Құдайдың рухани батасын немесе сыйын бейнелейтін рәсімдер. Христиандықта негізгі сакраменттер-шомылдыру рәсімінен өту және Евхарист (қауымдастық) болып табылады.

3. Діни мерекелер: Христиандық Рождество, Пасха және Елуінші күн мейрамдары сияқты бірқатар діни мерекелерді атап өтеді. Бұл күндері христиандар дұға ету, Әнұран айту және мерекелеу үшін жиналады.

4. Миссионерлік жұмыс: көптеген христиандар Иса Мәсіхке деген сенімді тарату үшін миссионерлік қызметпен айналысады. Олар уағыз айта алады, діни әдебиеттерді тарата алады немесе мұқтаж адамдарға көмектесе алады.

5. Дұға: дұға - Құдаймен қарым-қатынастың жеке немесе ұжымдық түрі. Христиандар қоғамдық қызметтерде, шіркеулерде, үйде немесе кез келген жерде дұға ете алады.

6. Музыкалық қызмет: ән мен музыка христиандық ғибадатта маңызды рөл атқарады. Христиандық әнұрандар мен әндер Құдайды мадақтау мен ғибадат ету үшін қолданылады.

7. Театрландырылған қойылымдар: кейбір христиандық қауымдастықтар Киелі кітаптағы әңгімелер мен сенім принциптерін жеткізу үшін театрландырылған қойылымдарды пайдаланады.

Бұл формалар христиандықтың сахналық және экрандық көріністерінің кейбір мысалдары ғана. Әр түрлі христиандық дәстүрлер мен конфессиялардың сенім білдіруінің өзіндік ерекше формалары бар. Католик шіркеуі әртүрлі спектакльдер мен театрға өте төзімді болды. Орта ғасырларда католик шіркеуінің төсегінде театр өнерінің өзіндік формалары (литургиялық драма, жұмбақ, Миракл, мораль) дамыды. Саксон монахы Росвита Гандерсгейм (шамамен 935 – шамамен 1002), "Католик энциклопедиясы" "ежелгі дәуірден бергі алғашқы еуропалық драматург" деп санайды [3]

Христиан дінінің католиктік бағытын алып қарастырайық. Католиктік сенім бай дәстүрге ие және ғибадат пен рәсімдерде маңызды рөл атқаратын бірқатар сахналық және экрандық формаларға ие. Бұл формалардың кейбіреулері мыналарды қамтиды:

Литургиялық Рәсімдер

Месса (Евхарист Литургиясы)

Бұл католик шіркеуінің орталық және маңызды рәсімі.

Оған Киелі кітапты оқу, сенушілердің дұғалары кіреді және нан мен шарап Мәсіхтің денесі мен қаны болып саналатын өзгеріс сәті ерекше маңызды.

Шомылдыру рәсімінен өту

Бұл рәсім сенімнің басталуын және адамды католик қауымына қабылдауды білдіреді.

Оған су құйып, арнайы дұғалар айту кіреді.

Иіктер мен ораза

Католиктер Пасха алдындағы ораза сияқты жыл бойына әртүрлі оразалар ұстанады. Бұл тәжірибелер әдетте тамақтан немесе белгілі бір тағам түрлерінен бас тартуды қамтиды.

Өкіну

Католиктер өздерінің күнәларын діни қызметкерге мойындайды, ол оларға өкініш пен түзету туралы кеңес береді.

Мерекелер мен рәсімдер

Рождество және Пасха

Рождество Исаның туылуын, ал Пасха оның қайта тірілуін білдіреді.

Бұл мерекелер ғибадатпен, мерекелік іс-шаралармен және рәсімдермен бірге жүреді. Кейбір мерекелер мен ерекше оқиғалар кезінде католиктер өздерінің сенімдерін көпшілік алдында көрсететін шерулер ұйымдастыра алады. Үйлену тойлары мен жерлеу рәсімдері

Католик шіркеуіндегі үйлену тойлары мен жерлеу рәсімдері сакраменттер мен дұғалармен байланысты рәсімдер мен дәстүрлерді қамтиды. Бұл сахналық және экрандық формалар католиктік сенімде маңызды рөл атқарады, сенушілерге адалдықтарын білдіруге және қасиетті рәсімдерге қатысуға көмектеседі. Ортағасырлық кезеңде христиан дінінің сахналық және театрлық көрінісі жақсы дамыған болатын.

Сөйлеу мен қимыл-қозғалыстың үйлесімділігін жақсарту үшін К.С.Станиславский мынаны ұсынады: «Әр түрлі қарқын ырғақ пен қимыл əрекетті ұйымдастыру үшін мен бұрынғыша, яғни алды мен екі қимыл-əрекет пен екі қарқын ырғақты байланыстырдым: киіну мен жүру. Оларды механикалық деңгейге дейін қалыптастырып, бойыма сіңірген соң, үшінші қимыл-əрекетті жаңа қарқын-ырғаққа енгіздім» [4. 159 б.] Христиандық ортағасырлық театрда маңызды рөл атқарды, оның дамуы мен мазмұнына айтарлықтай әсер етті. Христиандықтың ортағасырлық театрда көрініс табуының кейбір жолдарын көрсетіп өтсем:

Моральдық қойылымдар: "мораль" деп те аталатын моральдық қойылымдар ортағасырлық Еуропада танымал болды. Олар кейіпкерлер ізгіліктер мен жамандықтарды бейнелейтін аллегориялық пьесалар болды және олар көбінесе адамгершілік сабақтары мен діни құндылықтарды үйрету үшін пайдаланылды. Бұл қойылымдарда көбінесе шайтан мен періштелерді бейнелейтін кейіпкерлер, сондай-ақ құтқару және күнәні өтеу сәттері болды.

Шіркеу ойындары: христиандық шіркеу рәсімдері мен мерекелерінде драмалық элементтер кең таралған. Мысалы, Рождестволық және Пасха қызметтерінде шіркеулер тірі актерлерді Киелі кітаптағы оқиғаларды айту үшін пайдаланған болуы мүмкін. Бұл шіркеу ойындары ортағасырлық театрдың ізашары болды және оның дамуына үлес қосты.

Жұмбақтар мен шейіт ойындары: бұл драмалық қойылымдар Киелі кітаптағы сюжеттерге негізделіп, әулиелер мен шейіттердің өмірі мен азаптары туралы айтылды. Олар әсіресе Орта ғасырларда танымал болды және көбінесе мерекелер мен фестивальдарда өткізілді.

Морис қозғалысы: Еуропаның кейбір бөліктерінде музыка мен би элементтері бар театр қойылымдарын орындайтын Морис қозғалысы болды. Бұл өкілдіктер кейде христиан элементтерін қамтыды және халық арасында танымал болды.

Ортағасырлық театр ежелгі театр қойылымдарына ұқсамады. Шіркеудің ішектерінде пайда болған, рәсімдердің  салтанатына ұмтылған ортағасырлық театр христиан тарихының маңызды эпизодтарын бейнеледі, христиан дінінің идеалдары мен принциптерін көрсетті. Христиандық ортағасырлық театрдың дамуы мен көркемдік көрінісіне үлкен әсер етті. Шамамен V ғасырдан XV ғасырға дейін созылған бұл кезеңде шіркеу адамдардың өмірінде шешуші рөл атқарды, ал христиан діні мәдениет пен өнерге қатты әсер етті. Ортағасырлық Еуропада театр діни рәсімнің маңызды бөлігі болды. Христиандық сенім мен Киелі кітаптағы әңгімелер шіркеулердің алдындағы орындарда немесе ғибадатханаларда орындалған спектакльдер мен драмалық шығармаларға енгізілді. Мұндай қойылымдар "жұмбақтар" немесе "моральдар"деп аталды. Өнердің  өзіне  тəн  ерекшеліктерін  белгілей келіп, Толстой оны тіл мен салыстырады. Демек, «Адам  баласы  бір-біріне  сөз  арқылы  ойын  танытса, өнер арқылы сезімін дарытады»[5.70 б] Жұмбақтар әлемді құрудан бастап Мәсіхтің құмарлығына дейінгі Киелі кітаптағы оқиғаларды баяндайтын драмалық қойылымдар болды. Оларды шіркеу қауымдастықтары ұйымдастырды және орындады және көбінесе діни мерекелер кезінде өткізілді. Жұмбақтар тек уағыздау және сенім тарату құралы ғана емес, сонымен бірге білім беру құралы ретінде де қызмет етті, өйткені шіркеулердің көпшілігі сауатсыз болды және спектакльдер оларға Киелі кітаптағы оқиғаларды көрнекі түрде ұсынуға мүмкіндік берді. Жұмбақтар драманың, музыканың, ән мен бидің әртүрлі элементтерін қамтыды. Шығармалар Киелі кітаптағы жеке эпизодтарды бейнелейтін жеке көріністерге немесе таблоларға негізделуі мүмкін немесе ұзақ баяндау тізбегі ретінде ұсынылуы мүмкін. Жұмбақтар ұсынылған оқиғаларды көрнекі түрде жеткізу үшін әшекейлерді, костюмдерді және реквизиттерді жиі пайдаланды. Ортағасырлық театрдағы христиандық астары бар тағы бір негізгі жанр мораль болды. Бұл кейіпкерлер абстрактілі идеяларды немесе ізгіліктерді бейнелейтін аллегориялық пьесалар болды. Моральда басты кейіпкерлерді азғыруға тырысқан күнә немесе өлім сияқты антагонистік кейіпкерлер кеңінен қолданылды. Көбінесе моральдардың басты кейіпкерлері христиандық сенім мен ізгілікті білдіретін жақсы жандар болды. Бұл пьесалар жақсылық пен адамгершілік құндылықтарды насихаттауға, сондай-ақ жақсылық пен жамандық арасындағы күресті бейнелеуге қызмет етті. Ортағасырлық театрда христиан діні пьесалардың мазмұнында ғана емес, сонымен қатар спектакльдер идеологиясының құрылымында да көрініс тапты. Театр дінмен және рәсімдермен байланысты болды және спектакльдер көбінесе Құдайды мадақтауға және сенушілердің сенімін нығайтуға бағытталған. Театр шіркеудің көпшілікке әсер етіп, сенімін тарататын құралға айналды.

Сонымен, ортағасырлық театрда христиандық маңызды рөл атқарды және жұмбақтар мен моральдар сияқты спектакльдерде айқын болды. Сол кездегі театрдың негізгі жанрларында діни және діни мотивтер театр дәстүрінің ажырамас бөлігіне айналды және ортағасырлық Еуропадағы өнер мен мәдениеттің дамуына қатты әсер етті. Ортағасырлық театр, әрине, христиан мәдениеті мен руханиятының көрінісі болды. Ол христиандық құндылықтар мен нанымдарды беру мен бекітудің қуатты құралына айналды. Театрдың арқасында ортағасырлық адам көңіл көтеріп қана қоймай, адамгершілік сабақтарын алып, сенімін тереңдетіп, христиан дінін өмірінің ажырамас бөлігі ретінде қабылдады.

Пайдаланылған әдебиеттер тізімі:

  1. Протестанттық мәдениет / Дінтану. Энциклопедиялық сөздік. Редакциялаған а. п. Забияко, АН. Красникова, Е. С. Элбакян. М., 2006.
  2. Мин Ж. - П. Патрологияның толық курсы. "Латино" Сериясы. IV Том. С. Киприанус. - Париж, редакторлар және Дж. - П. мин, 1891. 
  3. Католик энциклопедиясы: В 5 т. М., 2002–2013. Т. 4. 2011.
  4. Станиславский К.С. Собр.соч., – Т.3. – 405 
  5. Абдолов. Сөз өнері – Алматы: Санат, 2002. – 360 b.

You Might Also Like

Жаңалықтар

Жарнама