Соңғы жаңарту

(Өзгертілген уақыты 2 сағат бұрын)
Оқушылардың эстетикалық мәдениетін көрме қызметі арқылы дамыту

Бұл мақалада көрме қызметі арқылы оқушылардың эстетикалық мәдениетін дамыту мәселесі қарастырылады. Эстетикалық ұстанымның қалыптасуы адамның өзін-өзі растауының нақты механизмі ретінде негізделген. Ынтымақтастық педагогикасының идеялары және оқушыларды эстетикалық мәдениетке баулуға ықпал ететін педагогикалық іс-әрекеттер кешені баяндалған. Оқушыларды эстетикалық мәдениетке тарту процесінің компоненттік құрамы ашылды. Әр түрлі оқу сабақтары мен сабақтан тыс іс - шаралар-дәрістер, экскурсиялар, бейнелеу өнері мен көркем еңбектің практикалық сабақтары, әңгіме-сабақтар, танымал өнер шеберлерінің шығармашылығына арналған тақырыптық сынып сағаттарын өткізу процесінде оқушылардың эстетикалық тәрбиесін дамытудағы көрме қызметінің рөлін ерекше атап өткен жөн.

Кілт сөздер: педагогика, эстетикалық мәдениет, эстетикалық тәрбие, кәсіби қызмет, көрме қызметі, шығармашылық белсенділік.

Білім беруді ізгілендірудің заманауи тенденциялары және қоғамның шығармашылық тұлғаға өсіп келе жатқан қажеттілігі адамның эстетикалық мәдениетін қалыптастыру мәселесінің өзектілігін, оның мазмұны мен бағыты бойынша жақсылық пен сұлулық идеяларын бекітетін материалдық, рухани құндылықтарды қабылдау, бағалау және көбейту қабілеттерін анықтайды. Эстетикалық мәдениеттің маңызды құрамдас бөлігі эстетикалық талғам болып табылады, сондықтан оны қалыптастыру мәселелерін сәтті шешу жеке даму үшін, мәдени дәстүрлердің тасымалдаушысы ретінде эстетикалық құндылықтардың рөлін нығайту үшін үлкен маңызға ие, сондықтан оқу ортасының қалыптасуына әсер етеді. Қазіргі педагогикалық теория мен практика тұрғысынан оқушылардың эстетикалық мәдениетін қалыптастыру мәселелері өзекті және оқушылардың өмірінде рухани құндылықтарды бекітетін, олардың мазмұны мен функционалды белсенділігін байытатын жолдарды іздеумен байланысты. Эстетикалық мәдениет - бұл эмоционалды және зияткерлік күштерді біріктіретін адамның интеграциялық қасиеті. Олардың өкілі - бағалау және шығармашылық қызмет, яғни шындық пен өнердегі сұлулықтың жеке көрінісі.

Ғылыми зерттеулерді талдау нәтижелері олардың дамуы мен қызметіндегі эстетикалық мәдениет - сыртқы факторларға, әлеуметтік ортаға, көркем мәдениеттің құндылықтарына, сұлулық заңдарымен қоршаған шындықты игеру практикасына байланысты деп айтуға мүмкіндік береді. Сонымен қатар, эстетикалық талғамдардың дамуы мен қалыптасуына сезім, ойлау, адам қызметі сияқты психологиялық көріністермен байланысты ішкі процестер әсер етеді [1]. Оқушылардың эстетикалық мәдениетін қалыптастыру - бұл көп қырлы процесс, оның негізін келесі бағыттар құрайды:

  1. Жалпы білім беретін мекеменің оқу-тәрбие қызметі. Оқушыларды оқу пәндерінің (тіл, әдебиет, тарих, табиғи цикл пәндері, музыка, бейнелеу өнері) мазмұнын меңгеруге тартуды көздейді.

  2. Отбасындағы өмір мен қызмет. Мұнда эстетикалық мәдениеттің негіздері, үйдегі өмірді ұйымдастыру, киім, отбасындағы қарым-қатынас, заттардың, құбылыстардың аға сұлулығын бағалау, эстетикалық қызметке тікелей қатысу және т.б. әсер ететін сезімдер қалыптасады.

  3. Балалардың көркемдік - эстетикалық қызығушылықтары мен қалауларын ескере отырып, олардың эстетикалық тәжірибесін байытуға бағытталған мектептегі сыныптан тыс тәрбие жұмысы (көрмелер, би үйірмелері, хор ұжымдары, бейнелеу өнері студиялары және т.б.).

  4. Жалпы білім беретін оқу орнының мектептен тыс мекемелермен, атап айтқанда балалар мен жасөспірімдер шығармашылығы орталығымен, студиялармен, музыка және өнер мектептерімен ынтымақтастығы.

  5. Төмен сапалы мәдениеттің үлгілерінің басым болуына байланысты бұқаралық ақпарат құралдарының әсері сау эстетикалық талғамдарды қалыптастыру процесін қиындатады, тәрбиешілердің, ата-аналардың ауыр жұмысын талап етеді, жоғары эстетикалық қажеттіліктерді, жағымсыздан бас тартуды алдын-ала қалыптастырады. Эстетикалық мәдениет құндылық қатынасының маңызды көріністерін біріктіреді, сондықтан адамның эмоционалдылығы, зияткерлік және практикалық белсенділігі деңгейінде болады. Бұл оқушылардың эстетикалық талғамының келесі компоненттерін ажыратуға мүмкіндік береді: эмоционалды, белсенділік және интеллектуалдық.

Көрме экспозициясының бейнелеу және сәндік-қолданбалы өнерді насихаттау, өскелең ұрпақты отандық және әлемдік мәдениет құндылықтарымен таныстыру ісіндегі эстетикалық маңыздылығы күмән тудырмайды. Көрме құралдарының ерекшелігі, көркемдік ортаның өзі оқушылардың шығармашылық бастамасын дамытуға жағдай жасайды, бейнелеу және сәндік-қолданбалы өнер туындыларымен көрнекі танысудан шығармаларды эстетикалық қабылдауға, құндылықтардың гуманистік жүйесін, адамгершілік нұсқауларды қалыптастыруға көшуге ықпал етеді [2]. Мектеп жағдайында оқушыларды шығармашылықтың әр түрімен, үйірмелермен айналысуға, балалар шығармашылығы мұражайларын ұйымдастыруға, сондай-ақ дидактикалық материал ретінде пайдаланылатын көрме экспонаттарының қоймалары мен экспозициялық коллекцияларына арнайы үй-жайлар мен шеберханалар бөлінуі керек. Мұражай мен оқу орынның өзара іс-қимылын үйлестіру процесінде оқушылардың эстетикалық мәдениетін дамыту тек оқу-тәрбие мақсаттарына ғана емес, жастардың ғылыми дүниетанымын қалыптастыруға да ықпал етеді деген пікірмен келіспеуге болмайды. Көрме іс-әрекетінің педагогикалық әлеуеті негізінде оқушыларды оқыту мен тәрбиелеудің тиімділігі айқын:

- мұражайлардың залдарында және қоймаларында отандық және әлемдік мәдениеттің бірегей құндылықтары оларды көркем мәдениеттің шынайы ошақтарына айналдыруға ықпал етеді;

- оқушыларды мұражай экспонаттарымен таныстыру арқылы оқыту, тәрбиелеу оқушылардың отандық және әлемдік мәдениеттің шынайы ескерткіштері негізінде білім алуына ықпал етеді;

- мұражай ісінің ерекшелігін игеру оқушылардың көркемдік-шығармашылық қызмет әдістерін игеруіне, оқушыларға эстетикалық мәдениетті сіңіруге ықпал етеді;

- мұражай коллекцияларын зерделеу барысында оқушылар өткеннің дәстүрлі өнердегі тамаша көркемдік дәстүрлерімен ғана танысып қоймай, қазіргі заманғы өнердің жоғары үлгілерімен танысады [3].

Оқу орындарының қызметін талдау көрме экспонаттарының оқушылардың қабылдауы үшін тартымды қасиеттерін, түрлі-түсті, көлемді формалардың алуан түрін, ою-өрнек пен сюжеттік декоративті дизайнды, тарихи құбылыстар мен оқиғалармен байланысты қолдана отырып, оқушылардың алғашқы оқу жылдарынан бастап мұражай мәдениетіне деген қызығушылығын дамыту қажеттілігін көрсетеді.

Мәселе мәдени құндылықтарды эстетикалық қабылдау қабілетін дамытуда ғана емес, сонымен бірге шындық құбылыстарына, өнер туындыларына, мұражай экспонаттарына бағалау қатынасын тәрбиелеу, пайымдаудың белгілі бір жүйесін жасау туралы болып отыр. Оқушы көретін және еститін нәрсе - бұл оның болашақ шығармашылығы үшін алғашқы тірек. Ол материал жинайды, одан кейін оның қиялы құрылады. Оқушы қоршаған орта туралы түсінігін, оған деген көзқарасын ашады және бұл оның ішкі әлемін, қабылдау ерекшеліктерін, идеяларын, қызығушылықтарын, қабілеттерін ашуға көмектеседі. Сонымен қатар, көрме экспозициясы арқылы оқушылардың жас ерекшелігіне, көркемдік-шығармашылық ерекшеліктеріне негізделген жаңа білім көзі ретінде оқушыларды эстетикалық тәрбиелеу жүйесі әлі әзірленбеген екенін атап өткен жөн. Оқушыларды мұражай мәдениетімен, мұражай экспонаттарымен, олардың эстетикалық принциптерімен және көркемдік тәсілдерімен таныстыру жалпы білім беретін мектептегі бейнелеу өнері сабақтарындағы эстетикалық цикл пәндерінің маңызды жағы болып табылады. Көптеген мұғалімдер экспозициялық материалдың көркемдік-педагогикалық әлеуетін бағаламайды, көрменің оқушылардың көркемдік-эстетикалық тәрбиесін дамытуға ықпал ететін мәдени орталықтар ретінде қарастырмайды.

Көрменің функционалдық маңыздылығын өнер туындылары қоймасынан дүниетанымды, адамгершілік-эстетикалық критерийлерді, жас ұрпақтың тарихи санасын қалыптастыратын ұлттық көркем мәдениет орталығына айналдыру қазіргі жағдайда оқушылардың рухани-адамгершілік және көркемдік-шығармашылық дамуында өте маңызды.

Көркем-эстетикалық білім беру мәселелерін шешудің тиімді нысаны - жеке көрме залын ұйымдастыру. Оқушылардың экспонаттарды жинауға тікелей қатысуы және оларды жүйелеу білімді жетілдіруге деген ұмтылысты тәрбиелеуге және одан әрі мақсатты зерттеу жұмысына қызығушылықты дамытуға, қазақ тарихына, дәстүрлері мен мәдениетіне деген мақтаныш сезімін және терең құрмет сезімін тәрбиелеуге ықпал етеді. Сонымен қатар, мұражай экспонаттарын қолдана отырып сабақ өткізу материалды механикалық игерудің қауіптілігін жояды, оқушылардың өнер туындыларының ерекше ерекшелігін саналы түрде игеруін қамтамасыз етеді, олармен танысу тек ауызша бейнелер мен репродуктивті мысалдарға ғана емес, сонымен бірге шындық құбылыстарын, отандық және әлемдік мәдениет объектілерін эмоционалды және эстетикалық қабылдауға негізделуі керек.

Қазіргі заманғы білім беру - тәрбие процесінде көрме ісінің педагогикалық әлеуетін жеткіліксіз пайдалану, атап айтқанда, эстетикалық-көркемдік пәндік орта жағдайларының айырмашылығына және нәтижесінде оқушылардың біркелкі емес дайындық деңгейіне, олардың музей мәдениеті мен экспозициялық-көрмелік қызмет туралы хабардар болу деңгейіне байланысты. Демек, оқушыларының мәдени құндылықтар мен шындық құбылыстарын эмоционалды, эстетикалық қабылдауға бағытталған мұражай мәдениетін танудың жаңа дидактикалық жағдайларын жасау қажеттілігі туындады. Экспозициялық-көрмелік қызметті игеру оқушылардың отандық мәдени мұраны, әлемдік өнердің мәдени құндылықтарын зерделеуіне ықпал етуі мүмкін. Көрме қызметінің педагогикалық әлеуетін жандандыру келесі міндеттерді шешуді көздейді:

- оқушылардың рухани-адамгершілік қалыптасуындағы көркем мәдениеттің жалпы деңгейінің дамуындағы мұражай экспозициясының рөлін анықтау;

- оқушылардың дәстүрлі шығармашылықты, заманауи бейнелеу және сәндік өнердің жоғары үлгілерін қабылдау мен әсер ету ерекшеліктерін зерттеу;

- республиканың білім беру мекемелері мен көрмелерінің ынтымақтастығын жолға қою;

- әр түрлі көрмелерде, оқушылардың көркемдік-эстетикалық, рухани-адамгершілік тәрбиесінде шоғырланған мәдени-құндылық әлеуетін пайдаланудың формалары мен әдістерін ойластыру;

- мұражай экспозициясы арқылы оқушылардың танымдық қызметін, олардың мәдени мұраға қызығушылығын, рухани-адамгершілік құндылықтарды қабылдауын жандандыру әдістерін әзірлеу;

- оқушыларды мұражай жұмысының негізгі бағыттарымен және коммуникация нысандарымен таныстыру тәсілдерін әзірлеу;

- экспозициялық материалдың көркемдік-эстетикалық әлеуетін, оның формалары мен мазмұнын әлемге тануға әсер ету ерекшеліктерін ашу;

- мектеп оқушыларын мұражай ісімен және мұражай қызметкерлерінің экспозициялық-ағартушылық жұмыстарының инновациялық әдістерімен таныстыру тәсілдерін қарастыру [4].

Республикамыздың педагогтары мен мәдениет қайраткерлерінің иелігіндегі орасан зор музейлік экспозициялық материал белгіленген бағытта - оқушылардың эстетикалық мәдениетін дамытуда, тәрбиелік әлеуетін пайдалануда, оларды отандық мәдени құндылықтармен таныстыруда зерттеу жүргізуге мүмкіндік береді.

Көрме мен мектептердің байланысы бұрыннан келе жатқан дәстүрге ие, бірақ көбінесе оқушылар мұражайларға алдын-ала дайындықсыз жүйелі түрде бармайды. Көрме экспозициясы келесі шарттарды орындау кезінде эстетикалық мәдениетті қалыптастырудың тиімді құралы бола алады:

- бұл эстетикалық тәрбие жүйесінің маңызды құрамдас бөлігі ретінде қарастырылады;

- шығарманың көркемдік-эстетикалық құндылығы мен экспонаттың шынайылығы ескеріледі;

- экспозиция көркем шығарма ретінде қарастырылады.

Көрме тәжірибесін психологиялық-педагогикалық талдау оқушылармен жұмыс істеудің басым бағытының екі негізгі түрін анықтауға мүмкіндік береді. Олар оқушының танымдық және эмоционалды дамуына бағытталған. Тақырыптың эмоционалды дамуына назар аудару сонымен қатар бірқатар міндеттерді қамтиды: жарқын әсер ету, әртүрлі тәжірибе беру, табиғаттың жетілуіне немесе адамның шеберлігіне таңдану, танымның сұлулығы мен қуанышынан ләззат алу; танымдық қызығушылықтарды дамыту, рухани мәдениеттің негіздерін тәрбиелеу. Көрменің, галереяның тәрбие жұмысының басты мақсаттарының бірі эстетикалық даму болып табылады, ол адамның адамгершілік қалыптасуының шарттарының бірі ретінде түсініледі.

Қорытындылай келе, білім беру және дамыту міндеттерін өзара қарым-қатынаста шешу адамның эстетикалық және эмоционалды-адамгершілік қалыптасуының негізін қалауға көмектесетінін атап өткен жөн. М.Н. Мейрамовтың пікірінше, көрме іс-әрекеті жағдайында эстетикалық мәдениетті қабылдауды жүйелі, мақсатты түрде оқыту ерте жастан, атап айтқанда жалпы білім беретін мектептен басталуы керек [5]. Көрме қызметі арқылы эстетикалық қабылдауды оқыту процесі кезең-кезеңімен жүргізілуі керек.


Пайдаланылған әдебиеттер тізімі:

  1. Алмаханова Х. Жас өспірімдерге эстетикалық тәрбие. Әдістемелік нұсқау. – Алматы: Жайран, 1990. – 42 б.

  2. Ляудис В. Я. Методика преподавания психологии: учеб. пособие / В. Я. Ляудис. – 3-е изд., испр. и доп. – М.: Изд-во УРАО, 2010. – 128 б.

  3. Қалиев С. Оқушылардың жеке тұлғасын қалыптастырудың теориялық негіздері. – Алматы, 2002. – 33 б.

  4. Сластенин В.А. Педагогика / В.А.Сластенин и др. – М.: Школа- Пресс, 2002. – 512 б.

  5. Мейрамов Н.М. Эстетикалық мәдениеттің қалыптасу негіздері. – Алматы: Талап, 2015. – 75 б.


You Might Also Like

Жаңалықтар

Жарнама